Η επιλογή του κατάλληλου μοντελοδρομίου - τι θα γίνει όταν κλείσει το αεροδρόμιο του Ελληνικού


11-3-2015

Ένα πολύ σημαντικό γεγονός στην εξέλιξη του αερομοντελισμού στην Ελλάδα ήταν αναμφισβήτητα η μερική διάθεση του αεροδρομίου του Ελληνικού στους αερομοντελιστές της Αττικής, σαν μοντελοδρόμιο.

Σχεδόν το ιδανικό μοντελοδρόμιο, θα έπρεπε ίσως να προσθέσω.

Προσιτό από άποψη απόστασης για τους περισσότερους αερομοντελιστές του κέντρου, των Νοτίων και Δυτικών προαστίων και με μια τεράστια ασφαλτοστρωμένη έκταση, που δυνητικά μπορούσε ολόκληρη να χρησιμοποιηθεί σαν διάδρομος, εξυπηρέτησε αφάνταστα ένα μεγάλο πλήθος αερομοντελιστών.



Το αεροδρόμιο του Ελληνικού: εξυπηρέτησε ένα μεγάλο αριθμό αερομοντελιστών και με τα πλεονεκτήματα που προσέφερε, παρακίνησε πολλούς να ασχοληθούν πιο σοβαρά με τον Αερομοντελισμό


Πράγματι, οι τεράστιες διαστάσεις της ασφάλτινης "αλάνας" του Ελληνικού δεν απαντώνται σε κανένα άλλο Ελληνικό μοντελοδρόμιο !

Με μήκος περίπου 385 μέτρα και  πλάτος 202 μέτρα, η συνολική έκταση του χώρου ήταν περίπου 78 στρέμματα !

Ελέγξτε οποιοδήποτε άλλο μοντελοδρόμιο (θα σας δείξω λίγο παρακάτω με ποιον τρόπο) ώστε να διαπιστώσετε ότι ούτε κατά προσέγγιση δεν πλησιάζει τις διαστάσεις του Ελληνικού !

Και δεν ήταν απλώς αυτό! Επειδή στο Ελληνικό υπήρχαν και πολλοί άλλοι ελεύθεροι χώροι και διάδρομοι, είχε γίνει ένας πρακτικός, βολικός διαχωρισμός στα διάφορα είδη μοντέλλων, ώστε να μην ενοχλούν το ένα το άλλο.

Τα ελικόπτερα πετούσαν ως επί το πλείστον σε έναν διάδρομο, δυτικά του κυρίως χώρου. Τα ηλεκτρικά αεροπλάνα των αρχαρίων πετούσαν σε άλλο διάδρομο, ΒΔ του κυρίως χώρου.

Στο Ελληνικό προσωπικά άρχισα να πηγαίνω από τις αρχές του 2011. Είναι αλήθεια ότι στην αρχή υπήρχαν αρκετά προβλήματα συνεννόησης και αλληλοσεβασμού, με δυσάρεστα μερικές φορές αποτελέσματα, όπως συγκρούσεις αεροπλάνων στον αέρα, εντάσεις μεταξύ αερομοντελιστών και άλλα.

Με χαρά όμως άρχισα να διαπιστώνω ότι σιγά-σιγά όλα αυτά εξομαλύνθηκαν, οι αερομοντελιστές άρχισαν να συνεννοούνται και να συνεργάζονται και οι συνθήκες έγιναν σχεδόν άριστες. Κάποια μικροπροβλήματα που εξακολουθούσαν να υφίστανται, υπήρχαν και υπάρχουν ακόμη και στα οργανωμένα μοντελοδρόμια.

Το σπουδαιότερο όλων όμως ήταν ότι οι αερομοντελιστές, με τις ενέργειες -πρέπει να το πούμε- μερικών "αφανών ηρώων"- μπορούσαν να πετούν στον χώρο με μια άτυπη άδεια, χωρίς κανένας να τους ενοχλεί και να τους κυνηγά, όπως συνέβαινε σε όλες τις άλλες αλάνες, Ανάβυσσο, Ασπρόπυργο, Μαραθώνα κλπ.

Ένας τόσο καλός χώρος, από όλες τις απόψεις (τεράστιος, εύκολα -και ανέξοδα- προσβάσιμος, με καλές συνθήκες ) ήταν επόμενο να ωθήσει τους αερομοντελιστές να εφοδιαστούν με καλύτερα, μεγαλύτερα και ακριβότερα μοντέλλα και με κατασκευές υψηλής ποιότητας και περιωπής.

Φυσικό δεν είναι;

Όταν έχεις εξασφαλίσει έναν πολύ καλό χώρο για να πετάς τα μοντέλλα σου, θέλεις να προχωρήσεις σε κάτι ακόμα καλύτερο!

Έτσι είδα μοντέλλα στο Ελληνικό, που τόσα χρόνια ασχολούμενος με τον αερομοντελισμό, δεν είχα ποτέ ξαναδεί!  Κατ αυτόν τον τρόπο θεωρώ ότι ο Αερομοντελισμός στην Αττική (και κατ επέκταση στην Ελλάδα) προχώρησε ένα βήμα παραπέρα!

Όπως όμως όλα τα καλά, έτσι και αυτό τελειώνει !

Με την πρόταση της Παρασκευής 10-7-2015 προς τους "θεσμούς", η Ελληνική κυβέρνηση προβλέπει την ταχύτατη υλοποίηση των κρατικοποιήσεων με την πώληση των περιουσιακών στοιχείων που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, μεταξύ αυτών την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και την πώληση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.

Και τότε το Ελληνικό θα έχει τελειώσει οριστικά για τους αερομοντελιστές !

Και μιας που οι αερομοντελιστές του Ελληνικού δεν κατόρθωσαν να συνεννοηθούν μεταξύ τους (γνήσιοι κληρονόμοι της κοντόφθαλμης οπτικής που μας χαρακτηρίζει σαν λαό από πολύ παλιά) ώστε να βρουν εγκαίρως έναν καινούργιο χώρο, θα πρέπει να σκεφθούν τι θα κάνουν από εδώ και στο εξής.

Θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τρεις κατηγορίες αερομοντελιστών που χρησιμοποιούσαν το αεροδρόμιο του Ελληνικού:

1. Αυτούς που, είτε γιατί είχαν μπει πρόσφατα στο χόμπυ, είτε γιατί είχαν σημαντική οικονομική στενότητα, πετούσαν μικρά και φτηνά ηλεκτρικά αεροπλανάκια τύπου "Hobbyking". Πιστεύω ότι κάποιοι από αυτούς τους αερομοντελιστές θα επιστρέψουν για ένα διάστημα στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (για όσο χρόνο θα είναι και αυτό διαθέσιμο), αλλά οι περισσότεροι από αυτούς δυστυχώς θα εγκαταλείψουν -κατά πάσα πιθανότητα- τον Αερομοντελισμό.

2. Αυτούς που άρχισαν με μικρά, πρόχειρα και φτηνά ηλεκτρικά αερομοντέλλα στην αλάνα του ΣΕΦ ή αλλού, αλλά οι καλές συνθήκες του Ελληνικού και η  υγιής μεταξύ τους άμιλλα,  τους εξέλιξαν σαν αερομοντελιστές και προχώρησαν σε σοβαρότερα, καλύτερα (και ακριβότερα) θερμικά μοντέλλα. Οι αερομοντελιστές αυτοί πιστεύω ότι δεν θα εγκαταλείψουν το χόμπυ. Θα "βολευτούν" με κάποιες εναπομείνασες αλάνες, όπως της Αναβύσσου, του Μαραθώνα ή του Ασπροπύργου και θα συνεχίσουν να ασκούν το χόμπυ τους, έστω και πιο αραιά.

3. Τέλος είναι και οι αερομοντελιστές (τώρα τελευταία έχουν γίνει πολλοί) οι οποίοι άρχισαν από μικρά θερμικά μοντέλλα και  συν τω χρόνω -και υπό τις πολύ καλές συνθήκες του Ελληνικού- εξελίχθηκαν και απέκτησαν μεγάλα, ακριβά και υψηλών προδιαγραφών αεροπλάνα. Αυτοί οι μοντελιστές -που επένδυσαν πολύ κόπο και πολλά χρήματα στα μοντέλλα τους -δεν μπορούν πλέον να πετούν και να διακινδυνεύουν τα αεροπλάνα τους στην αλάνα της Αναβύσσου με το κοκκινόχωμα και τον όλο πέτρες και ανωμαλίες "διάδρομο", αλλά ούτε και να φεύγουν κυνηγημένοι είτε από την Ανάβυσσο είτε από τον  Ασπρόπυργο είτε από άλλη αλάνα.

Οι αερομοντελιστές αυτοί είναι πλέον υποχρεωμένοι να "καταφύγουν" σε κάποιο από τα υπάρχοντα οργανωμένα μοντελοδρόμια στην Αττική.

Παρακάτω θα σας δώσω ορισμένες πληροφορίες που ίσως σας βοηθήσουν στην επιλογή του κατάλληλου μοντελοδρομίου.

Κατ αρχήν θα ήθελα να διευκρινίσω ότι όλα τα οργανωμένα μοντελοδρόμια της Αττικής είναι πολύ καλά, αλλά το κάθε ένα από αυτά έχει ορισμένα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, που για τον καθένα μετρούν διαφορετικά και έχουν να κάνουν με το ύψος της συνδρομής του κάθε μοντελοδρομίου, τις ευκολίες που παρέχει με αυτή την συνδρομή, την απόσταση του -όχι γενικά από την Αθήνα αλλά από το συγκεκριμένο μέρος που κατοικεί κάποιος στην Αθήνα- την ευκολία πρόσβασης σε αυτό, το μήκος του διαδρόμου προσγείωσης, το "κλίμα" -από την άποψη των ανθρωπίνων σχέσεων που επικρατεί στο μοντελοδρόμιο κλπ.

Μια σπουδαία συμβουλή:


 Επισκεφθείτε πολλές φορές το υποψήφιο μοντελοδρόμιο (ενδεχομένως και με την συγκατάθεση  των υπευθύνων) σαν απλός επισκέπτης και όχι για να πετάξετε. Καθίστε στο μοντελοδρόμιο αρκετές ώρες, ενδεχομένως να διαπιστώσετε πολλά πράγματα, που είναι αδύνατο να φανούν από την 1η φορά, σε μια σύντομη επίσκεψη. Επισκεφθείτε πολλά μοντελοδρόμια προτού αποφασίσετε.

Τα κριτήρια επιλογής για την επιλογή ενός μοντελοδρομίου θα πρέπει να είναι:


  • Το μήκος, το πλάτος και ο προσανατολισμός του διαδρόμου

Το μήκος του διαδρόμου: εάν π.χ. έχετε κάποιο τουρμπινοκίνητο JET είσαστε υποχρεωμένοι να βρείτε μοντελοδρόμιο με τουλάχιστον 200 μέτρα μήκος διαδρόμου. Σε αυτή την περίπτωση αναγκαστικά θα παραβλέψετε τυχόν άλλα μειονεκτήματα που πιθανό να έχει το συγκεκριμένο μοντελοδρόμιο. Εάν πάλι έχετε ένα θερμικό αεροπλάνο που δεν απαιτεί περισσότερο από 120-130 μέτρα διαδρόμου, τότε θα εξετάσετε με προσοχή εάν σας ικανοποιούν και οι υπόλοιπες συνθήκες που επικρατούν στο υποψήφιο μοντελοσρόμιο, γιατί ένας τεράστιος διάδρομος δεν είναι απαραίτητος σε αυτή την περίπτωση. Επιθυμητός ίσως, απαραίτητος όχι.

Το πλάτος του διαδρόμου είναι επίσης πολύ σημαντικό, ιδιαίτερα αν πέριξ του διαδρόμου υπάρχουν πέτρες ή άλλα εμπόδια. Ένας πολύ στενός διάδρομος σημαίνει ότι ο πιλότος πρέπει να έχει άριστες ικανότητες για να προσγειώσει το αεροπλάνο του ακριβώς μέσα σε αυτόν και μάλιστα εάν -όπως συμβαίνει αρκετά συχνά - φυσάει κάποιος πλάγιος άνεμος. Εάν το αεροπλάνο βγει εκτός διαδρόμου και υπάρχουν πέτρες ή άλλες ανωμαλίες του εδάφους, είναι σίγουρο ότι θα υποστεί ζημιές.

Κατά την εκτίμηση μου πιστεύω ότι το ελάχιστο ασφαλές πλάτος του διαδρόμου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10 μέτρα. Ευτυχώς, τα περισσότερα μοντελοδρόμια στην Αττική έχουν πλατύτερους διαδρόμους. Τα πλάτη των διαδρόμων των μοντελοδρομίων μπορείτε να τα προσδιορίσετε με την μέθοδο μετρήσεως αποστάσεων του Google που περιγράφεται στο τέλος του άρθρου.

Μερικά μοντελοδρόμια πέριξ του διαδρόμου έχουν επίσης κάποιο ομαλό τμήμα με χώμα ή γρασίδι, στο οποίο μπορεί να απο-προσγειωθεί άριστα ένα μοντέλλο. Τέτοιο είναι π.χ. το μοντελλοδρόμιο του Hobbybox.

Ένα άλλο σημείο που πρέπει να δώσετε αρκετή προσοχή, είναι ο σωστός προσανατολισμός του διαδρόμου σε σχέση με τους ανέμους που επικρατούν στην περιοχή. Τι να το κάνετε ένα μοντελοδρόμιο με -ας πούμε- "σωστό" προσανατολισμό Βορά-Νότου, εάν στην περιοχή επικρατούν ως επί το πλείστον Δυτικοί άνεμοι;  Γι αυτό και είπαμε ότι απαιτούνται πολλές επισκέψεις στον χώρο που σας ενδιαφέρει, ώστε να διαπιστώσετε και τι άνεμοι επικρατούν στο συγκεκριμένο μέρος.

Η ύπαρξη βουνών ή λόφων πολύ κοντά στο μοντελοδρόμιο είναι επίσης κάτι που θα πρέπει να το εξετάσετε προσεκτικά. Συχνά δημιουργούνται κατά το δειλινό καταβάτες άνεμοι ή -ανάλογα με τον αέρα που φυσά και αν το μοντελοδρόμιο είναι υπήνεμο- δημιουργούνται ρότορες,  που δυσκολεύουν σημαντικά την προσγείωση των μοντέλλων.

Τέλος θα πρέπει να δώσετε την δέουσα προσοχή σε περίπτωση που ο διάδρομος είναι υπερυψωμένος. Στο τέλος του διαδρόμου που υπάρχει "σκαλοπάτι" μπορεί να δημιουργούνται ρότορες αν ο άνεμος είναι κάπως ισχυρός και φυσά προς αυτή την κατεύθυνση (δηλ. προς το τέλος του διαδρόμου) οι οποίοι ρότορες πιθανό να "ρουφήξουν" το μοντέλλο προς τα κάτω, αν αυτό προσεγγίσει για προσγείωση, πολύ χαμηλά, έξω από τον διάδρομο.  

Πάνω σε αυτό το θέμα διαβάστε επίσης το άρθρο του κ. Γ. Λεμονή "Το μοντελοδρόμιο της Κάτω Τιθορέας", του οποίου ο διάδρομος παρουσιάζει ένα "σκαλοπάτι" στο ένα άκρο του.

  • Η απόσταση του μοντελοδρομίου από τον τόπο διαμονής μας

Δεν λέω η απόσταση γενικά "από την Αθήνα", γιατί το λεκανοπέδιο είναι μια αχανής περιοχή και άλλες είναι οι συνθήκες για να μεταβεί ένας κάτοικος π.χ. των Νοτίων Προαστίων σε ένα μοντελοδρόμιο της Βόρειας  Αττικής και  άλλες για έναν κάτοικο των Βορείων ή Ανατολικών προαστίων.

Δεν είναι μόνο η απόσταση, αλλά και το αν κάποιος είναι υποχρεωμένος να διασχίσει όλη την αστική περιοχή της Αθήνας (το κέντρο) για να μεταβεί σε κάποιον προορισμό. Π.χ. για να αναφερθώ και πάλι σε κάποιον κάτοικο των Νοτίων Προαστίων (επειδή τυχαίνει και εγώ να κατοικώ εκεί), είναι πολύ πιο εύκολο να μεταβεί -έστω και αν η απόσταση χιλιομετρικά είναι μεγαλύτερη- σε κάποιο μοντελοδρόμιο της Δυτικής Αττικής, απ ότι σε ένα μοντελοδρόμιο της Βόρειας ή Ανατολικής Αττικής, επειδή στην 2η περίπτωση θα πρέπει να διασχίσει ολόκληρη την Αθήνα.

Οπωσδήποτε όμως και η χιλιομετρική απόσταση παίζει έναν σημαντικό ρόλο, από οικονομική άποψη, γιατί σε κάθε εξόρμηση μας θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τα έξοδα της βενζίνης και τα διόδια, που ενδεχομένως να συνιστούν μια σημαντική δαπάνη.


  • Οι ευκολίες που προσφέρει το μοντελοδρόμιο σε σχέση  με την συνδρομή του. 
Όταν πληρώνετε αρκετά χρήματα για συνδρομή, λογικό είναι να έχετε και κάποιες απαιτήσεις ως προς τις παροχές του μοντελοδρομίου, όπως αυτές που περιγράφονται παρακάτω:

1. Υπάρχει στέγαστρο που να προστατεύει από τον ήλιο και την βροχή;

Είναι σημαντικό τα μοντέλλα μας να προστατεύονται από τον ήλιο.  Ειδικά τα μοντέλλα που είναι επικαλυμμένα με MONOKOTE, ORACOVER ή ακόμα και SOLARTEX, υποφέρουν από τον ήλιο. Όχι μόνο η επικάλυψη ζαρώνει και χρειάζεται κάθε τόσο σιδέρωμα, αλλά και τα χρώματα "κόβουν" και ξεθωριάζουν με τον καιρό. Ένα SCALE μοντέλλο που είχα, μετά από χρόνια είχε άλλο χρώμα στο τμήμα των φτερών που ήταν εκτεθειμένο και άλλο χρώμα στο τμήμα των φτερών που το κάλυπτε η άτρακτος.

Θα μου πείτε, στο Ελληνικό, τα μοντέλλα μας προστατεύονταν από τον ήλιο; Όχι, αλλά στο Ελληνικό δεν πληρώναμε συνδρομή!

Επίσης το στέγαστρο πρέπει να είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο που να προστατεύει επαρκώς τον εξοπλισμό μας σε περίπτωση μιας ξαφνικής βροχής. Όταν έχει ήδη "στηθεί" ένα μεγάλο μοντέλλο, είναι πολύ δύσκολο -στην περίπτωση μιας ξαφνικής βροχής - να το προστατεύσουμε μέσα στο αυτοκίνητο μας, γιατί απλά δεν χωράει.

Ελέγξτε με προσοχή εάν το στέγαστρο είναι επαρκώς μεγάλο για να καλύψει τα μοντέλλα των μελών (αλλά και τα ίδια τα μέλη) μια ημέρα που θα υπάρχει μεγάλη προσέλευση, π.χ. ένα Σαββατοκύριακο.

Είναι μεγάλο πλεονέκτημα να διαθέτει το μοντελοδρόμιο σωστά και ευρύχωρα στέγαστρα που να προστατεύουν από τον ήλιο και την βροχή.

2. Υπάρχει κάποιος χώρος ενδιαίτησης, ένας χώρος όπου τα μέλη μπορούν στις κρύες μέρες να καθίσουν μέσα, να συζητήσουν και να πιουν μια μπύρα;

Δεν πετάμε όλη την ώρα όσο είμαστε στο μοντελοδρόμιο, την περισσότερη ώρα συζητάμε με τους φίλους και τους γνωστούς μας. Ένας κλειστός χώρος λοιπόν όπου τα μέλη θα μπορούσαν να καταφύγουν τις κρύες μέρες του χειμώνα αντί να ...κάνουν "επί τόπου πηδηματάκια" για να μην ξεπαγιάσουν, θα ήταν πολύ χρήσιμος.

Προσοχή όμως, ο χώρος θα πρέπει να πραγματικός, χρηστικός και όχι "θεωρητικός"! Διαπιστώστε μόνοι σας κατά πόσον ο χώρος μπορεί πραγματικά να χρησιμοποιηθεί σαν χώρος ενδιαίτησης ή μήπως χρησιμοποιείται και για άλλους σκοπούς ή -κυρίως- για άλλους σκοπούς.

Αυτά θα τα διαπιστώσετε όταν επισκεφθείτε αρκετές φορές τον χώρο. Αν πάλι αυτό δεν σας ενδιαφέρει και τόσο, μπορείτε να το παραβλέψετε.

3. Ύπαρξη χώρου υγιεινής (WC)

Είναι αλήθεια ότι οι αερομοντελιστές "βολευόμαστε" συνήθως στο ύπαιθρο, αλλά αν η συνδρομή είναι κάπως "τσουχτερή" υπάρχει η απαίτηση για την ύπαρξη ενός κατάλληλου, καθαρού WC.

4. Είναι οι αερομοντελιστές ασφαλισμένοι έναντι αστικής ευθύνης με την συνδρομή τους;

Αυτή είναι μια απαίτηση που ορίζει ο Νόμος για την πτήση αερομοντέλλων και είναι κάτι που πρέπει να περιέχεται μέσα στην συνδρομή.

Ζητείστε ένα αντίγραφο του ενεργού ασφαλιστηρίου συμβολαίου, που πρέπει να καλύπτει τα μέλη του μοντελοδρομίου. Μην αρκεστείτε μόνο σε μια αόριστη διαβεβαίωση, των υπευθύνων, θυμηθείτε ότι "τα προφορικά χάνονται, τα γραπτά μένουν"!


  • Πόσο εύκολη είναι η πρόσβαση από τα pitts μέχρι τον διάδρομο απο/προσγείωσης;

Είναι ίσως κάτι που δεν το σκεπτόμαστε την πρώτη φορά που επισκεπτόμαστε για να δούμε ένα μοντελοδρόμιο, είναι όμως κάτι που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας !

Υποθέστε ότι έχετε ένα μεγάλο, δίμετρο μοντέλλο που ζυγίζει 11 κιλά. 

Πόσο εύκολο είναι το μοντέλλο αυτό να το μεταφέρετε από τα pitts στον διάδρομο; 

Αν πρέπει να ...σηκώσετε αυτό το θηρίο και να το μεταφέρετε καμιά ...εκατοστή μέτρα για να φτάσετε στον διάδρομο, απλώς ...ξεχάστε το ! Φροντίστε λοιπόν στο μοντελοδρόμιο που θα διαλέξετε,  να υπάρχει εύκολη πρόσβαση από τα pitts μέχρι τον διάδρομο απο/προσγείωσης.



Η πρόσβαση στον διάδρομο είναι άριστη στο μοντελοδρόμιο του Hobbybox: Όχι μόνο δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο στην διαδρομή, αλλά επιπλέον τρεις τσιμεντένιοι διάδρομοι οδηγούν προς τον διάδρομο απογείωσης, μέσω των οποίων ο πιλότος μπορεί να οδηγήσει εύκολα τροχιοδρομώντας το αεροπλάνο του.



  • Μήπως ο χώρος του μοντελοδρομίου χρησιμοποιείται και για άλλους σκοπούς, που ενδεχομένως είναι ασύμβατοι με τις πτήσεις αερομοντέλλων;

Π.χ. το αεροδρόμιο στο "90" όπου πετούν και ελαφρά αεροσκάφη, παρουσιάζει δυσκολίες (ίσως και κινδύνους) για την ταυτόχρονη χρήση του από αερομοντέλλα.

Αν λοιπόν ο χώρος χρησιμοποιείται και από άλλα εναέρια μέσα, εξετάστε πολύ προσεκτικά, κατά πόσο αυτό είναι ενοχλητικό, ασύμβατο ή επικίνδυνο ή  στην πτήση αερομοντέλλων!

Μήπως κάθε φορά που προσεγγίζει κάποιο αεροσκάφος, είσαστε υποχρεωμένοι να κατεβάζετε τα μοντέλλα σας; Δεν υπάρχει τίποτα πιο ενοχλητικό ! 

Μήπως ο διάδρομος χρησιμοποιείται περιστασιακά και από άλλα εναέρια μέσα;


  • Πως είναι ο περιβάλλων χώρος του μοντελοδρομίου;

Στο μοντελοδρόμιο του Hobbybox στο Ακραίφνιο, αλλά και στο μοντελοδρόμιο της Ελληνικής Αθλητικής Αεροπορίας (Κάστρο-Ορχομενός), ο περιβάλλων χώρος είναι εξαιρετικός και αν κατά λάθος σβήσει η μηχανή του μοντέλλου μας στον αέρα και υποχρεωθούμε σε μια αναγκαστική προσγείωση εκτός διαδρόμου, το αεροπλάνο μας δεν θα καταστραφεί.

Αντίθετα, σε άλλα μοντελοδρόμια, η προσγείωση του μοντέλλου έστω και λίγο εκτός διαδρόμου, μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα την καταστροφή του.

Ακόμα και αν χρησιμοποιούμε τις καλύτερες μηχανές στα αεροπλάνα μας, το απρόσμενο σβήσιμο του κινητήρα είναι μια κατάσταση που αργά ή γρήγορα θα συμβεί σε όλους μας! 

Ο περιβάλλων λοιπόν χώρος του μοντελοδρομίου είναι ένα σπουδαίο κριτήριο για την επιλογή του.

Τέλος, μήπως στον χώρο του μοντελοδρομίου κυκλοφορούν ελεύθερα διάφορα ζώα (σκυλιά κλπ.) που είναι πιθανόν να προκαλέσουν ατυχήματα και ζημιές;


Οι αγαπημένοι φίλοι μας, τα  σκυλάκια, κυνηγούν ότι κινείται-δεν θα πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα στο μοντελοδρόμιο.











...μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα και ζημιές







Δεν είναι ότι θα πάθει ζημιά το μοντέλλο, το κυριότερο είναι ότι μπορεί να τραυματιστεί πολύ σοβαρά το σκυλάκι, που δεν μπορεί να αντιληφθεί την περιστρεφόμενη έλικα-ξυράφι




Ειδικά τα σκυλιά είναι πολύ ευαίσθητα, "αφηνιάζουν" κυριολεκτικά, στους υπερήχους που βγάζουν τα κεραμικά ρουλεμάν των τουρμπίνων των μοντέλλων JET και τα κυνηγούν με μανία.


  • Πως είναι το "κλίμα", οι ανθρώπινες σχέσεις στο μοντελοδρόμιο;

Άφησα για το τέλος το σπουδαιότερο.

Το χόμπυ μας το ασκούμε για ψυχαγωγία και διασκέδαση, για να περάσουμε καλά και να ηρεμήσουμε.

Αν είναι να πηγαίνουμε σε κάποιον χώρο και να εκνευριζόμαστε, να θυμώνουμε, να μαλώνουμε, να δεχόμαστε προκλήσεις ή προσβολές, τότε καλύτερα  καθόμαστε και στο σπίτι μας !

Ίσως λοιπόν να γίνομαι κουραστικός, αλλά θα πρέπει να επαναλάβω ότι προτού εγγραφείτε σε κάποιο οργανωμένο μοντελοδρόμιο επισκεφθείτε τον χώρο πολλές φορές, για να τον γνωρίσετε καλύτερα. Να δείτε ποια είναι η συμπεριφορά των υπευθύνων, αλλά και των μελών.

Είναι οι υπεύθυνοι του μοντελοδρομίου σοβαροί και φιλικοί στην συμπεριφορά τους, ή μήπως πρόκειται για τίποτα "μάγκες" που πιστεύουν ότι σας κάνουν και χάρη που σας δέχονται σαν μέλη; 

Διαπιστώστε αν πρόκειται για πρόσχαρα άτομα, πρόθυμα να βοηθήσουν ή μήπως πρόκειται για  αλαζονικά ή εριστικά άτομα, αδιόρθωτους "ξερόλες", είρωνες ή ισχυρογνώμονες, που θα κάνουν τη ζωή σας δύσκολη.

Τα ήδη υπάρχοντα μέλη του μοντελοδρομίου έχουν φιλική και προσηνή συμπεριφορά ή είναι τίποτα αλαζόνες, εχθρικοί, βλοσυροί ή "μπλαζέ" τύποι που απαξιούν ακόμη και να σας μιλήσουν ή σας κοιτούν με μισό μάτι επειδή το αεροπλάνο σας κοστίζει λιγότερο από ...3000 Ευρώ ;!

Μήπως τυχόν αυτοί οι υπερφίαλοι αερομοντελιστές απαιτούν να μην πετάει κανένας άλλος, όταν πετούν αυτοί τα "κυριλέ" μοντέλλα τους;

Οι υπεύθυνοι του μοντελοδρομίου  φροντίζουν για την εφαρμογή των βασικών κανόνων ευταξίας στις πτήσεις ή αδιαφορούν τελείως ;

Π.χ. εάν στον χώρο πετούν και μοντέλλα ελικοπτέρων, φροντίζουν οι υπεύθυνοι του μοντελοδρομίου ώστε οι πιλότοι τους να τα πετούν με την κατεύθυνση που πετούν και τα υπόλοιπα αερομοντέλλα, ή τους αφήνουν να κάνουν συνέχεια ...hover στη μέση του διαδρόμου, χωρίς να τους κάνουν καμιά παρατήρηση;

Μήπως ακόμα χειρότερα, κάποιοι κάνουν hover σε απόσταση 2-3 μέτρων από τους ίδιους, αλλά και από τους άλλους πιλότους που πετούν εκείνη την στιγμή -με κίνδυνο να τους αποκεφαλίσουν-  χωρίς να τους γίνεται καμία παρατήρηση;

Πιστεύω με τις παραπάνω παρατηρήσεις, να σας βοήθησα λίγο στην επιλογή του κατάλληλου μοντελοδρομίου, ώστε να μην βρεθείτε μελλοντικά σε δυσάρεστες καταστάσεις και μάλιστα, αφού θα έχετε ενδεχομένως ήδη καταβάλει μια διόλου ευκαταφρόνητη συνδρομή.

Παρακάτω θα σας δείξω τον τρόπο  να μετράτε στους χάρτες Google το μήκος των διαδρόμων των μοντελοδρομίων, επειδή κάποιες φορές το αναφερόμενο μήκος μπορεί να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Επίσης θα σας δώσω και τις συντεταγμένες Google των κυριότερων μοντελοδρομίων -αλλά και των ελεύθερων χώρων- στην Αττική, προκειμένου να κάνετε μόνοι σας τις μετρήσεις.


Μέτρηση μήκους διαδρόμου μοντελοδρομίου:

Στους νέους χάρτες Google η διαδικασία μέτρησης μιας απόστασης έχει απλοποιηθεί σημαντικά, σε σχέση με τους παλιούς χάρτες.

Κατ αρχήν θα μπείτε στους χάρτες Google

https://www.google.gr/maps


Στο παράθυρο πληκτρολογείστε τις συντεταγμένες του μοντελοδρομίου ή της αλάνας που σας ενδιαφέρει, π.χ.


38.433660, 23.153766


Στην εικόνα που θα παρουσιαστεί πατείστε το εικονίδιο της δορυφορικής απεικόνισης, ώστε να έχετε δορυφορική απεικόνιση του χάρτη:


Πατείστε το εικονίδιο του δορυφόρου ώστε να έχετε δορυφορική απεικόνιση του χάρτη


Εμφανίζεται η δορυφορική εικόνα του μοντελοδρομίου, του οποίου θέλουμε να μετρήσουμε το μήκος του διαδρόμου. Μεγεθύνετε τον χάρτη ώστε ο διάδρομος να είναι αρκετά μεγάλος στην οθόνη, για να τον μετρήσετε με μεγαλύτερη ακρίβεια.


Δορυφορική απεικόνιση του χάρτη. Ο διάδρομος φαίνεται καθαρά.


Βάλτε τον δείκτη του ποντικιού στην αρχή του διαδρόμου του οποίου το μήκος θέλετε να μετρήσετε και κάνετε δεξιό κλικ. Εμφανίζεται ένα παράθυρο με τις πιο κάτω επιλογές.

Επιλέξτε "Μέτρηση απόστασης"



Βάζουμε τον δείκτη του ποντικιού στην αρχή του διαδρόμου και κάνουμε δεξιό κλικ. Στη λίστα που ανοίγει επιλέγουμε "Μέτρηση απόστασης"

Παρατηρούμε ότι στην αρχή του διαδρόμου εμφανίζεται ένα μικρό κυκλάκι






Πηγαίνουμε τον δείκτη του ποντικιού στο τέλος του διαδρόμου και κάνουμε αριστερό κλικ:




Πηγαίνουμε τον δείκτη του ποντικιού στο τέλος του διαδρόμου και κάνουμε αριστερό κλικ

Αμέσως εμφανίζεται μια γραμμή που συνδέει τα δύο σημεία (αρχή και τέλος του διαδρόμου) και δίπλα της η απόσταση:



Κάνοντας αριστερό κλικ στο τέλος του διαδρόμου, εμφανίζεται μια γραμμή που ενώνει τα δυο σημεία και η απόσταση μεταξύ τους: περίπου 125 μέτρα

Εάν ξανακάνουμε αριστερό κλικ στο τέλος του διαδρόμου εξαφανίζεται η γραμμή και είμαστε έτοιμοι για νέα μέτρηση (εναλλακτικά, μπορούμε να κάνουμε δεξιό κλικ και από την αναπτυσσόμενη λίστα να επιλέξουμε "Εκκαθάριση μέτρησης").


Με τον τρόπο αυτό μέτρησα και εγώ τις διαστάσεις της αλάνας του Ελληνικού, που σας έδωσα στην αρχή του άρθρου.

Παρακάτω σας δίνω τις συντεταγμένες των σπουδαιότερων μοντελοδρομίων που βρίσκονται κοντά στην Αθήνα , αλλά και των ελεύθερων χώρων πτήσεων (αλάνες), ώστε να κάνετε μόνοι σας τις μετρήσεις που σας ενδιαφέρουν.

Απλώς, έχετε υπόψη σας ότι το Google μερικές φορές αργεί να ανανεώσει τους χάρτες του, αυτό μπορεί να πάρει μέχρι και 2 χρόνια! Να ένα e-mail που μου έστειλε η Google σχετικά:

"...Λάβετε υπόψη ότι ενώ προσπαθούμε να έχουμε τις πιο ενημερωμένες εικόνες, οι μελλοντικές ενημερώσεις μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες, μήνες, ακόμη και χρόνια!"

Επομένως, αφού κάνετε τις μετρήσεις σας στον χάρτη, θα πρέπει να επισκεφθείτε τον χώρο για να διαπιστώσετε αν υπάρχουν τυχόν αλλαγές.



Οργανωμένα μοντελοδρόμια:

-  Hobbybox (κ. Κ. Μπούρμπουλας), Ακραίφνιο

38.433783,23.153276



- Ελληνική Αθλητική Αεροπορία (Ε.Α.Α.) - Κάστρο Ορχομενός

38.477177,23.159170


- ΠΕΤΜΕ , Μαραθώνας

38.16899,23.94718




ΑΛΔΕΧ (κ. Γ. Τσιούγκος) - Δερβενοχώρια

38.186935, 23.561103


Μοντελοδρόμιο Κάτω Τιθορέας (αρμόδιος κ. Γ. Λεμονής)

38.574542, 22.707971 


Μοντελοδρόμιο Ριτσώνας

38.410857, 23.515817


Dounis Airfield (κ. Π. Ντούνης) - Μέγαρα

38.023146, 23.302732

Δεν αναφέρω τις συντεταγμένες του μοντελοδρομίου της ομάδας αερομοντελιστών  "ΓΛΑΥΞ" επειδή δεν δέχονται άλλα μέλη προς εγγραφή.



Ελεύθεροι χώροι πτήσεων (αλάνες):

- Ελληνικό

37.893042, 23.732743


- Ανάβυσσος   (Αλυκές Αναβύσσου)

37.728927, 23.942930


- Ασπρόπυργος

38.080350, 23.613500


- Μαραθώνας

38.142556, 23.969346


- Σείριος (Αφίδνες) 

38.255074, 23.740361


- Τσιμεντάδικο, Κορωπί

37.914282, 23.827717


 - Σπάτα

 37.979310, 23.931440



Σας εύχομαι καλή τύχη στην αναζήτηση του κατάλληλου για εσάς μοντελοδρομίου.



Γιώργος Καρασούλας