Γιώργος Βασιλίκας: 4 χρόνια από τον θάνατο του αείμνηστου φίλου αερομοντελιστή

15/10/2014




Πριν από τέσσερα χρόνια ακριβώς, την Παρασκευή 15 Οκτωβρίου του 2010 ο αγαπητός μας φίλος και αερομοντελιστής Γιώργος  Βασιλίκας, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία μόλις 32 ετών. Είχε υποστεί πριν από ένα μήνα ένα σοβαρό ατύχημα, αλλά η κατάσταση του είχε βελτιωθεί σημαντικά και βρισκόταν στην διαδικασία ανάνηψης από αυτό. Και εντελώς ξαφνικά έφυγε για πάντα από κοντά μας.

Ο Γιώργος Βασιλίκας ήταν ένας σπάνιος άνθρωπος. Μορφωμένος (είχε ολοκληρώσει σπουδές στο Marketing σε Πανεπιστήμιο της Αγγλίας), καλλιεργημένος, μειλίχιος, φιλικός, ευγενικός και χαμηλών τόνων άνθρωπος, ήταν πάντα πρόθυμος στα μοντελοδρόμια να βοηθήσει τον οποιονδήποτε είχε την ανάγκη του.




Ο Γιώργος Βασιλίκας, με τους καλούς τρόπους του, ήταν πραγματικά ένας ευπατρίδης. Πόσο άδικο είναι να χάνονται πρόωρα τέτοιοι άνθρωποι!

Δεν θα παρασυρθώ στις συνηθισμένες, γλυκανάλατες λεκτικές πομφόλυγες του τύπου "άνοιξε τα φτερά σου φίλε και πέτα" κλπ. γιατί πιστεύω ότι κάτι τέτοια τα λέμε περισσότερο για να κλείσουμε το θέμα, να το ξεχάσουμε και να αισθανόμαστε καλύτερα εμείς.

Όχι.  

Θα προτιμούσαμε ο Γιώργος Βασιλίκας να μην έχει ανοίξει ούτε φτερά, ούτε τίποτα, να μην έχει πετάξει πουθενά, αλλά να βρίσκεται τώρα ανάμεσα μας, να πετάει τα μοντέλα του μαζί μας και να μας δίνει χαρά και ψυχική ανάπαυση με τον ήπιο και ευγενικό χαρακτήρα του.

Προτιμούμε λοιπόν να τον θυμόμαστε για πάντα με μια νοσταλγία αλλά και με μια αντρίκια θλίψη και οδύνη για τον χαμό του.

Σαν ελάχιστο φόρο τιμής, αναδημοσιεύω εδώ άρθρο του αξέχαστου φίλου μας, που είχε γράψει στην τότε Αερομοντελιστική Εφημερίδα www.airmodelling.gr, στο τεύχος του Ιανουαρίου 2005


Το  B-52, το μεγαλύτερο και πιο δαπανηρό αεροπλάνο στην ιστορία του αερομοντελισμού !

Ιανουάριος 2005

  του συνεργάτη μας Γιώργου Βασιλίκα




Το αερομοντέλο αυτό ήταν μέχρι σήμερα ίσως το πιο δαπανηρό εγχείρημα κατασκευής αεροσκάφους υπό κλίμακα. 

Στο σχεδιασμό, μελέτη, εξέλιξη και κατασκευή του αεροσκάφους ενεπλάκησαν ενεργά τουλάχιστον 10 άτομα (όχι μόνο αερομοντελιστές), πλήρως απασχολούμενα, και πάρα πολλοί άλλοι αερομοντελιστές και υποστηρικτές του project με διάφορους τρόπους.


Τεχνικά χαρακτηριστικά του μοντέλου:

-Κλίμακα 1:8 (ένα προς οκτώ).
-Εκπέτασμα 23 πόδια δηλαδή 7 μέτρα.
-Μήκος 21 πόδια , 6.4 μέτρα.
-Βάρος χωρίς καύσιμα 300lbs (λίμπρες) δηλαδή 140kg περίπου.
-Χωρητικότητα καυσίμου 22 λίτρα με μέγιστη αυτονομία 7-10 λεπτά.

Υλικά κατασκευής: Balsa, Plywood, Hardwood, Pine (πεύκο!) και Foam (αφρώδες υλικό-φελιζόλ”) υψηλής πυκνότητας.



Σύστημα προώθησης
8xWren Gas Turbines MW54 με συνολική στατική ώση 112 λίμπρες με  χρήση καυσίμου Jet A1.

Όλοι βέβαια θα αναρωτιούνται το εύλογο, δηλαδή πόσο κόστισεΑπόλυτη απάντηση και νούμερο δεν υπάρχει διότι είναι δύσκολο κανείς να υπολογίσει στο τελικό κόστος τις χιλιάδες εργατώρες που απαιτήθηκαν για την κατασκευή του, αλλά κυρίως το μεράκι των ανθρώπων που ασχολήθηκαν με αυτό το μοντέλο. Πάντως μία συντηρητική-ενδεικτική εκτίμηση του κόστουςείναι κοντά στα 145.000 Ευρώ !

 Ιδιοκτήτης και χειριστής του μοντέλου ήταν ο Gordon Nichols  ο οποίος ξεκίνησε να ασχολείται με τον αερομοντελισμό το 1990 με μοντέλα WOT τα οποία είναι από τα αγαπημένα του και διαθέτει όλη τη σειρά . Κατόπιν αποφάσισε να ασχοληθεί με μεγάλα αερομοντέλα υπό κλίμακα., Giant Scale. Πιο συγκεκριμένα, με μοντέλα άνω των 20kg που για τους περισσότερους από εμάς φαντάζουν (και είναι) τεράστια! Για τους Άγγλους όμως αερομοντελιστές που αγαπούν τα Giant Scale, μοντέλα κάτω των 20kg είναι μικρά! Τα μοντέλα αυτά υπάγονται στηνLMA-“Ενωση Μεγάλων Αερομοντέλων” και οι κανόνες που ακολουθούνται στην κατασκευή και πτήση τους είναι πολύ αυστηροί για λόγους ασφαλείας.

Όπως όμως λένε οι Αγγλοι “What goes up must come down”δηλαδή Ο,τι ανεβαίνει κάποια στιγμή πρέπει να κατέβει”. Το συγκεκριμένο ρητό δυστυχώς αποδείχθηκε στο ακέραιο, αφού το γιγάντιο Β52 συνετρίβη σε μία από τις πολλές δοκιμαστικές πτήσεις που έκανε κατά καιρούς. Το αερομοντέλο κατέπεσε λόγω λάθος του χειριστή του, όπως παραδέχθηκε άλλωστε και ο ίδιος. Πιο συγκεκριμένα, το Β52 περιήλθε σε απώλεια στήριξης μετά από αριστερή στροφή με κλίση που ξεπέρασε τις 45 μοίρες. 

 Θα ήθελα να τονίσω ότι κάθε μοντέλο έχει ενα συγκεκριμένο“flight envelope”, δηλαδή ένα φάκελο πτητικών δυνατοτήτων που καθορίζει το πως πρέπει να χειριστούμε και να προσαρμοστούμε σε καθε μοντέλο. Αν ξεπεράσουμε τις προκαθορισμένες δυνατότητές του, τότε η πορεία προς το έδαφος είναι πoλύ πιθανή, σχεδόν σίγουρη σε κάποιες περιπτώσεις, π.χ στα μοντέλα Jet Turbine. Ακόμα και στον αέρα μπορεί κυριολεκτικά να διαλυθεί ένα μοντέλο λόγω χειρισμών και ελιγμών πέρα και εκτός του flight envelope. Πόσοι από τους αναγνώστες δεν έχουν δει κάποια στιγμή να κόβεται στα δύο το φτερό κάποιου εκπαιδευτικού μοντέλου με παχιά επίπεδη αεροτομή και με μεγάλη δίεδρο γωνία?!


Πάντως οι Αγγλοι δεν πτοούνται και ήδη έχει ξεκινήσει η κατασκευή νέου και βελτιωμένου Β52!  Επειδή όμως και το δεύτερο Β52 θα είναι πανάκριβο” έχουν πλέον ζητήσει και τη συνδρομή του κόσμου με την αγορά αναμνηστικών όπως καπέλα, μπλουζάκια κλπ. μέσα από το SITE   www.gordon-nichols.com

 Σημαντικό είναι ότι και το μοντέλο που κατέπεσε αλλά και το νέο που 
κατασκευάζεται,  έχει χορηγούς γνωστά καταστήματα και εισαγωγείς ειδών μοντελισμού της Αγγλίας. Η έννοια και η σημασία του χορηγού είναι πολύ σημαντική στο εξωτερικό και είναι αυτή που ουσιαστικά βοηθάει στην επίτευξη στόχων που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν σε απόλυτο προσωπικό επίπεδο λόγω οικονομικών - πρακτικών δυσκολιών.

 Είναι πολύ θετικό ότι και στην Ελλάδα, στο χώρο μας, η έννοια του χορηγού έχει αρχίσει να λαμβάνει τη θέση που της αρμόζει.  Άλλωστε ακόμα και στην Αρχαία Ελλάδα υπήρχαν χορηγοί σε πολλές πνευματικές, καλλιτεχνικές, αθλητικές κ.ά δραστηριότητες.

Γιώργος Βασιλίκας