Η Robbe πτώχευσε οριστικά

25-10-2015





Μια από τις πιο παλιές εταιρείες αερομοντελισμού στην Γερμανία και στην Ευρώπη (και στον κόσμο γενικότερα) πτώχευσε τον περασμένο Φεβρουάριο (2015).

Μέχρι τον Μάϊο του 2015 γίνονταν προσπάθειες από τα διάφορα μέρη μήπως βρεθεί κάποιος επενδυτής ο οποίος θα μπορούσε να αναλάβει ένα μέρος έστω των δραστηριοτήτων της εταιρείας, αλλά οι προσπάθειες αυτές δεν καρποφόρησαν. Έτσι τον Μάϊο του 2015 η εταιρεία έκλεισε οριστικά και όλοι οι (εναπομείναντες) υπάλληλοι -περίπου 100- απολύθηκαν.

Το Συμβούλιο των Εργαζομένων -και ο εκπρόσωπος αυτού κ. Hoffmann- αποδίδουν το κλείσιμο της εταιρείας αποκλειστικά στην κακοδιαχείριση. 
Το 1981 η Robbe πουλήθηκε στον Wolfgang Schwarzhaupt και στο γκρουπ Schwarzhaupt. Έκτοτε αντικαταστάθηκαν σταδιακά 13 έμπειροι διευθυντές της εταιρείας.

Το 2014 εισήλθε στην εταιρεία ένα άγνωστο επενδυτικό γκρουπ, το οποίο αγόρασε και πολλές μετοχές από τον Schwarzhaupt. Το γκρουπ αυτό τοποθέτησε ως γενικό διευθυντή τον Philip Janssen. 



Τα κτίρια της Robbe τις καλές μέρες της εταιρείας


Όπως ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι, σε λιγότερο από ένα χρόνο, ο Janssen οδήγησε την εταιρεία στον γκρεμό. Καταγγέλουν μεγάλες σπατάλες με την ενοικίαση πολύ ακριβών ακινήτων στο Hanau όπου ο Janssen μετεγκατέστησε την εταιρεία, ενώ για τον εαυτό του και τους συνεργάτες του είχε εξασφαλίσει αμοιβή εκατομμυρίων Ευρώ ετησίως. Το χειρότερο ήταν -πάντα κατά τους εργαζόμενους- ότι ο Janssen δεν υπόκειτο σε  κανέναν έλεγχο από τους ιδιοκτήτες της εταιρείας.

Η Robbe είχε ένα παλιό χρέος 2 εκατομμυρίων Ευρώ, το οποίο ο Janssen  αγνόησε τελείως (όπως και τις προειδοποιήσεις των πιστωτριών τραπεζών) με αποτέλεσμα τον Φεβρουάριο του 2015 να κινηθεί η διαδικασία αφερεγγυότητας της εταιρείας.

Στην κακή πορεία της εταιρείας συνέβαλε ο συνεχώς αυξανόμενος ανταγωνισμός, αλλά και η άνοδος του δολλαρίου που είχε σαν αποτέλεσμα το κόστος προμηθειών να αυξηθεί κατά περίπου 30%.

Παρά τις προσπάθειες που έγιναν όπως ήδη αναφέραμε, τον Μάϊο του 2015 όλα τελείωσαν και η ιστορική εταιρεία έκλεισε οριστικά, αφήνοντας τους εργαζόμενους στον δρόμο.



Από την διαδήλωση-διαμαρτυρία των εργαζομένων, που δυστυχώς δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα

Η Robbe ήταν -κυρίως- διανομέας προϊόντων άλλων εταιρειών. Αντιπροσώπευε στην Ευρώπη πολύ γνωστές εταιρείες όπως η FUTABA, ALIGN, POWER PEAK (φορτιστές) και πολλές άλλες. Παλιότερα κατασκεύαζε και αερομοντέλλα από BALSA ενώ είχε αγοράσει και αρκετές εταιρείες του κλάδου όπως την εταιρεία του μηχανολόγου- μηχανικού Dieter Schlüter, το 1986. Schlüter κατασκεύασε και παρουσίασε -για 1η φορά παγκοσμίως- το 1969 το 1ο τηλεκατευθυνόμενο ελικόπτερο!

Η ιστορία της Robbe παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον:

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1924 από τον Robert Becker και εκείνα τα χρόνια δεν λεγόταν Robbe -και δεν ασχολείτο ασφαλώς με μοντελισμό. Ο Becker είχε φτιάξει ένα νερόμυλο με ξυλοπρίονα και έκοβε ξυλεία που πουλούσε για διάφορες κατασκευές.

Το 1945 η εταιρεία άρχισε να εισάγει ξυλεία  μπάλσας από τη Νότιο Αμερική και ο γιός του Robert, o Hubert, διείδε την δυνατότητα χρήσης αυτού του πολύ ελαφρού ξύλου στο μοντελισμό, που μόλις είχε αρχίσει να αναπτύσσεται στη Γερμανία. Έτσι η εταιρεία άρχισε να κατασκευάζει απλά ΚΙΤ αερομοντέλλων από μπάλσα, που διέθετε κυρίως στην Γερμανία.

Τότε ο Hubert ονόμασε την εταιρεία "Robbe", από τα αρχικά του ονόματος -και στην μνήμη- του πατέρα του:


Robbert Becker

Ο Hubert Becker ανέπτυσσε συνέχεια την εταιρεία, καθώς ο αερομοντελισμός είχε αρχίσει και αυτός να αναπτύσσεται αλματωδώς. Η αρχική πολιτική της εταιρείας ήταν να φτιάχνει προϊόντα με τη μεγαλύτερη δυνατή προστιθέμενη αξία, δηλαδή που στο μεγαλύτερο μέρος ήταν κατασκευασμένα μέσα στην εταιρεία. Υπήρχε και ειδικό τμήμα έρευνας και ανάπτυξης.

Το 1950 ο αερομοντελισμός πήρε μεγάλη ανάπτυξη από την κατασκευή -αρχικά στην Αμερική- των πρώτων συστημάτων τηλεκατεύθυνσης. Ο Hubert Becker ήρθε τότε σε συνεννόηση με έναν κατασκευαστή ηλεκτρονικών συστημάτων στην Γερμανία και έβγαλαν μαζί το 1ο Ευρωπαϊκό σύστημα τηλεκατεύθυνσης που ονομαζόταν "Telekont" (από το Telekontrol).

Όταν το 1960 εμφανίστηκαν τα πρώτα αναλογικά (proportional) συστήματα τηλεκατεύθυνσης, η Robbe άρχισε να συνεργάζεται με την FUTABA, μια συνεργασία που συνεχίστηκε μέχρι το τέλος της εταιρείας.


Τι απέγινε όμως με τα προϊόντα που διέθετε η Robbe;

Κατ αρχήν η FUTABA δημιούργησε στη Γερμανία δική της θυγατρική εταιρεία, την FUTABA EUROPE GMBH (FEG) , που θα είναι πλέον ο επίσημος διανομέας των προϊόντων της στην Ευρώπη.

Τα περισσότερα προϊόντα της πρώην Robbe τα διαθέτει η Γερμανική εταιρεία AVIOTIGER-GERMANY , που είναι θυγατρική της Γαλλικής εταιρείας αερομοντελισμού, AVIOTIGER.

Κάποια προϊόντα διαθέτει και η εταιρεία CMCενώ τα υπόλοιπα προϊόντα μοιράστηκαν άλλες εταιρείες, όπως π.χ. η MULTIPLEX που διαθέτει πλέον τους γνωστούς φορτιστές POWER-PEAK κλπ.

Υπάλληλοι της Robbe που είχαν το Service των T/K FUTABA, μετά την διάλυση της εταιρείας δημιούργησαν δική τους εταιρεία που ασχολείται με το συγκεκριμένο αντικείμενο, ενώ και άλλες εταιρείες δημιουργήθηκαν που έχουν σαν αντικείμενο τους το SERVICE των συστημάτων FUTABA, όπως π.χ. η 

R/C Service & Support Ltd

η οποία δεν κάνει μόνο Service αλλά εμπορεύεται και συστήματα FUTABA.




Γιώργος Καρασούλας