GPS II : Ο νέος αισθητήρας GPS της POWERBOX


29-10-2015




Διαβάζοντας τελευταία ένα ξένο (Γερμανικό) περιοδικό αερομοντελισμού, μου κίνησε το ενδιαφέρον ένα καινούργιο προϊόν της εταιρείας POWERBOX:  Ο αισθητήρας GPS ΙΙ, που μπορεί να μετρά με ακρίβεια την απόσταση, το ύψος και -κυρίως- την ταχύτητα του μοντέλλου μας.

Γιατί μου έκανε εντύπωση;

Πίσω, κάπου στο 2010, ασχολούμασταν μερικοί φίλοι σε ένα ιδιωτικό μοντελοδρόμιο με COMBAT, διαβάστε το άρθρο της 25-3-2015 

RC-COMBAT- Αερομαχίες !

Μετά από κάποιο διάστημα ενασχόλησης και λόγω της άμιλλας που αναπτύχθηκε μεταξύ μας, είχαμε προμηθευτεί σχεδόν όλοι ειδικά, αγωνιστικά αεροπλάνα, που "έπιαναν" φανταστικές ταχύτητες! 

Πόσο μεγάλες όμως ήταν οι ταχύτητες αυτές; Μόνον εκτιμήσεις μπορούσαμε να κάνουμε, που στον μεγαλύτερο βαθμό ήταν αυθαίρετες. Πόσο γρήγορα πετούσε ένα μοντέλλο COMBAT ; Βλέπαμε ότι πετούσε πολύ γρήγορα, αλλά πόσο γρήγορα; Ήταν 100, 150 ή 200 χλμ./ώρα;

Εκείνη την εποχή, το μόνο που κυκλοφορούσε (στο εξωτερικό) και το οποίο μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για την μέτρηση της ταχύτητας, ήταν ένα ειδικό πιστόλι RADAR, παρόμοιο με αυτά που χρησιμοποιεί η Τροχαία, αλλά φτιαγμένο ειδικά για μοντελισμό.

Η τιμή του ήταν αρκετά τσουχτερή, περίπου 300 Ευρώ αν θυμάμαι καλά. Όμως δεν ήταν αυτό το κύριο μειονέκτημα του. Για να μετρήσει σωστά αυτό το πιστόλι, θα έπρεπε να είναι κατά το δυνατόν σε ευθεία με την κατεύθυνση πτήσεως του μοντέλλου. Δηλαδή δεν μπορούσες να μετρήσεις όντας στα πλάγια, εκτός διαδρόμου, καθώς το μοντέλλο έκανε διέλευση στον διάδρομο.

Πρακτικά, αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε κάποιος να είναι ξαπλωμένος μπρούμυτα στον διάδρομο, το μοντέλλο να έκανε μια χαμηλή διέλευση και αυτός να το σκόπευε καθώς περνούσε! Ποιος θα τολμούσε όμως να είναι ξαπλωμένος μερικά μέτρα κάτω από ένα μοντέλλο που έκανε διέλευση με 150 ή 200 χλμ. την ώρα ;!

Κατόπιν, όπως εξηγούσα και στο άρθρο, τα μέλη του COMBAT αποχώρησαν από το μοντελοδρόμιο, η ομάδα διαλύθηκε και τα σχέδια μας σταμάτησαν εκεί.

Όταν λοιπόν είδα τον καινούργιο αισθητήρα της POWERBOX, σκέφθηκα πόσο πιο απλά έχουν γίνει τα πράγματα. H POWERBOX είναι μια Γερμανική εταιρεία αρκετά γνωστή, από τα ποιοτικά ...powerbox που κατασκευάζει (δεν γνωρίζω τον κατάλληλο Ελληνικό όρο). Τα προϊόντα της είναι κάπως ακριβά, αλλά προορίζονται επίσης για ακριβά μοντέλλα, ως επί το πλείστον JET ή και άλλα, όπου το κόστος δεν μετράει και τόσο.

Ευτυχώς ο αισθητήρας GPS II δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία αφού η συνιστώμενη τιμή του είναι 95 Ευρώ. Το βάρος του είναι μόνο 14 γραμμάρια (σκεφτείτε ότι περιέχει και δέκτη GPS), μεγάλο πλεονέκτημα για τα αεροπλάνα COMBAT που συζητούσαμε λίγο πιο πάνω. Οι διαστάσεις του είναι και αυτές πολύ μικρές, μόνο 58x18x17 mm ενώ διαθέτει ελικοειδή κεραία για την λήψη των δορυφόρων, που καθιστά δυνατή τη λήψη υπό οιεσδήποτε συνθήκες.

Μετρά απόσταση, ταχύτητα στους 3 άξονες ("πιάνει" και πολύ γρήγορα τις αλλαγές ταχύτητας), υψόμετρο, ενώ δίνει και τις γεωγραφικές συντεταγμένες του μοντέλλου. Αρκετά χρήσιμο αυτό το τελευταίο, αν το μοντέλλο μας πέσει σε δασώδη ή θαμνώδη περιοχή και δυσκολευόμαστε να το βρούμε, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι τα ηλεκτρικά δεν διαλύθηκαν μετά την πτώση και συνεχίζουν να δουλεύουν. Όσο και αν σας φαίνεται αυτό τραβηγμένο, έχει συμβεί στο παρελθόν να ψάχνουμε ώρες να βρούμε μοντέλλο που έπεσε, ενώ κάποιος φίλος δεν μπόρεσε να βρει ποτέ ένα (ελικοφόρο) JET που του έπεσε και το έψαχνε απελπισμένα !

Ο αισθητήρας GPS δεν έχει δικές του μπατταρίες για να κρατήσει την τελευταία λήψη δορυφόρων και αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά ψάχνει να βρει τους δορυφόρους, πράγμα όμως που δεν διαρκεί πάνω από 1 λεπτό, όπως διευκρινίζει η εταιρεία.

Ανάλογα με το σύστημα Τ/Κ που χρησιμοποιούμε, είναι και η ένδειξη στον πομπό της Τ/Κ:  μπορεί να είναι φωνητική ή να μοιάζει με το καντράν του αυτοκινήτου μας. Το software του GPS II αναβαθμίζεται με την θύρα USB που διαθέτει, ενώ από την εταιρεία POWERBOX διατίθεται δωρεάν SOFTWARE για να κάνουμε download τα δεδομένα του GPS στον υπολογιστή μας, αλλά και για να προγραμματίσουμε το GPS.

Όλα αυτά τα ωραία υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουμε σύστημα Τ/Κ με τηλεμετρία, όπως π.χ το FASST-TEST της FUTABA, το ΗοΤΤ της GRAUPNER κλπ.

Να λοιπόν ένας "καλός" λόγος να αναβαθμιστούμε στα καινούργια συστήματα με τηλεμετρία και να ...πετάξουμε στα σκουπίδια το ωραίο μας σύστημα Τ/Κ, που ενδεχομένως προμηθευτήκαμε μόλις 1-2 χρόνια πριν!




Γιώργος Καρασούλας