Multiplex MultiGyro G3: Ο νέος σταθεροποιητής πτήσης της Multiplex

9-12-2014


Πριν από μερικούς μήνες στο Ελληνικό έτυχε να δω έναν σταθεροποιητή πτήσης προσαρμοσμένο σε ένα φελιζολένιο ηλεκτρικό αεροπλανάκι. 

Ο σταθεροποιητής πτήσης είναι μια ηλεκτρονική συσκευή που βασίζεται σε 3 γυροσκόπια -για τους 3 άξονες περιστροφής ενός αεροπλάνου- και εξασφαλίζει ομαλή και σταθερή πτήση, σταθεροποιώντας το μοντέλλο όταν αυτό δεχθεί εξωτερικές διαταραχές. Οριζοντιώνει το αεροπλάνο όταν ο χειριστής αφήσει τα stick του πομπού στην θέση ηρεμίας τους.

 Ίσως το σύστημα αυτό να είναι υπερβολή για ένα φτηνό φελιζολένιο μοντέλλο, εκτός και αν ο πιλότος είναι αρχάριος, οπότε τον βοηθά και του δίνει σιγουριά.

Η συγκεκριμένη συσκευή είχε αγοραστεί από Ελληνικό κατάστημα και κόστιζε μόνο 18 Ευρώ. Ασφαλώς ήταν Κινέζικη, έκανε όμως δουλειά και δεδομένου και ενός πλάγιου δυτικού ανέμου που υπήρχε εκείνο το απόγευμα, προσωπικά εντυπωσιάστηκα από το αποτέλεσμα: Το αεροπλανάκι πετούσε πράγματι πολύ σταθερά, αλλά και στην προσγείωση ήρθε πολύ σταθερά !

Σκεφτόμουν όμως (αφού είδα και την συσκευή/πλακέττα και δεν μου γέμισε και πολύ το μάτι) με πόση σιγουριά θα έβαζα αυτή την πλακέττα π.χ. σε ένα μεγάλο και ακριβό θερμικό δικινητήριο αεροπλάνο.

Ένας φίλος μου αερομοντελιστής χρησιμοποίησε μια πλακέττα συγχρονισμού στροφών σε ένα μεγάλο CESSNA SKYMASTER, το οποίο είναι μεν δικινητήριο, αλλά έχει μια μηχανή μπροστά και μια πίσω (PUSHER). Τα αποτελέσματα, όπως τα είδα εγώ, ήταν απογοητευτικά, ωστόσο ο όχι καλός συγχρονισμός των μηχανών δεν δημιουργούσε yaw στο αεροπλάνο, το οποίο ως εκ τούτου πετούσε ανεκτά. Για την ιστορία, ο φίλος έστειλε την συσκευή στον κατασκευαστή για να ενημερώσει το firmware, αλλά και όταν την παρέλαβε ενημερωμένη και πάλι τα αποτελέσματα -κατά την δική μου εκτίμηση- ήταν πολύ φτωχά.

Είδα επίσης την δυσκολία της εφαρμογής αυτού του συστήματος στις δυο μηχανές (το μαγνητάκι που στερεωνόταν στο SPINNER δεν μου άρεσε καθόλου) αλλά και το σχετικά υψηλό του κόστος και έτσι το απέρριψα -προσωρινά τουλάχιστον- και έψαχνα μια εναλλακτική λύση για ένα δικινητήριο DAKOTA που ετοιμάζω.

Από την άλλη πλευρά, πριν μερικά χρόνια, σε ένα FLY-IN στο μοντελοδρόμιο του  HOBBY-BOX στο Ακραίφνιο, είχα γνωρίσει έναν αερομοντελιστή από τον Αερομοντελιστικό Όμιλο Καβάλας (δυστυχώς δεν θυμάμαι το όνομα του), που είχε ένα τεράστιο και πολύ όμορφο DAKOTA -θα πρέπει να είχε τουλάχιστον 3 μέτρα εκπέτασμα- με δυο δίχρονους βενζινοκινητήρες, ο οποίος όπως μου εξήγησε, δεν είχε κανένα απολύτως πρόβλημα με την πτήση του αεροπλάνου και δεν χρησιμοποιούσε σύστημα συγχρονισμού στροφών των κινητήρων ή οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρονικό βοήθημα. Απλώς είχε καλορρυθμισμένες τις μηχανές του.

Ανατρέχοντας ακόμη παλιότερα , θυμήθηκα τον φίλο μου αερομοντελιστή Γιώργο Δαμιανάκη, ο οποίος είχε ένα -σχετικά μικρό- δικινητήριο C-130 με δυο 4-χρονες MAGNUM .35-άρες. Ο Γιώργος ρύθμιζε προσεκτικά τις μηχανές του (κυρίως στο φουλ και στο ρελαντί ώστε να έχουν κατά το δυνατόν τις ίδιες στροφές) και πετούσε το αεροπλάνο του χωρίς κανένα ηλεκτρονικό βοήθημα, παρά μόνο με διορθώσεις του RUDDER,  όποτε αυτό ήταν απαραίτητο. Το αεροπλάνο πετούσε μια χαρά ! 

Έχοντας όλα αυτά τα δεδομένα στο μυαλό μου,  με ανακούφιση είδα τον καινούργιο σταθεροποιητή πτήσεως της MULTIPLEX για αεροπλάνα,  που κυκλοφόρησε στο εμπόριο πριν μερικούς μήνες. Δεν γνωρίζω αν και αυτός κατασκευάζεται στην Κίνα (πράγμα πολύ πιθανόν) έχω όμως απόλυτη εμπιστοσύνη στη MULTIPLEX μιας και έχω χρησιμοποιήσει στο παρελθόν συστήματα της και ήταν απόλυτα αξιόπιστα.



MULTIPLEX MULTIGyro-G3: ο νέος σταθεροποιητής πτήσεως της MULTIPLEX


Όπως μας πληροφορεί η εταιρεία, ο σταθεροποιητής πτήσεως MULTIGyro-G3 διαθέτει 3 γυροσκόπια για τους 3 άξονες στροφής του μοντέλλου και εξασφαλίζει αυτόματα την σταθερή πτήση του.

Τα πτητικά χαρακτηριστικά του μοντέλλου αλλάζουν ελάχιστα και η πτήση είναι πιο ομαλή, ακριβής και αναίσθητη σε εξωτερικές επιδράσεις π.χ. ριπές ανέμου ή αεροδυναμικά φαινόμενα κλπ. 

Η συσκευή ενδείκνυται για όλους τους τύπους των μοντέλλων, ακόμα και για δελταπτέρυγα, V-TAIL κλπ.

Η συνιστώμενη λιανική τιμή είναι 54.90 Ευρώ, το πιθανότερο είναι να το βρούμε φτηνότερο στα καταστήματα.

Πιστεύω ότι είναι μια καλή εναλλακτική λύση (και φθηνότερη) από τον συγχρονιστή στροφών και για τα δικινητήρια αεροπλάνα.

Περισσότερες πληροφορίες στο SITE της MULTIPLEX.



Γιώργος Καρασούλας