Οι καινούργιες τάσεις στα συστήματα τηλεκατευθύνσεων


9-4-2015

Η μεγάλη επανάσταση των 2.4 GHz στις τηλεκατευθύνσεις που άρχισε πριν από μερικά μόλις χρόνια και ολοκληρώθηκε ταχύτατα, κατέστησε πλέον τα συστήματα -με κρυστάλλους ή προγραμματιζόμενα- στις μπάντες των 35, 40, 50 και 72 MHz τελείως απαρχαιωμένα.

Και άλλες όμως σημαντικές αλλαγές -τις οποίες πάντως δεν θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε και σαν "επανάσταση" - συμβαίνουν και τώρα στα καινούργια συστήματα Τ/Κ.

Ένα από αυτά είναι η τηλεμετρία -για την οποία ήδη μιλήσαμε λίγο, παρουσιάζοντας τα καινούργια προϊόντα που εμφανίσθηκαν στην Διεθνή Έκθεση της Νυρεμβέργης- και η άλλη είναι οι σταθεροποιητές πτήσεως.

Ήδη σε ένα άρθρο της 9-12-2014, παρουσιάσαμε τον καινούργιο σταθεροποιητή πτήσεως της MULTIPLEX, διαβάστε το άρθρο στον ακόλουθο σύνδεσμο:

Σταθεροποιητής πτήσεως της MULTIPLEX


Ο σταθεροποιητής πτήσεως της MULTIPLEX, MultiGyro-G3, σαν μια ξεχωριστή μονάδα που συνδέεται στον δέκτη του μοντέλλου 

Ανάλογα προϊόντα Κινεζικής προέλευσης έχουν επίσης εμφανιστεί στην αερομοντελιστική αγορά.

Τώρα όμως φαίνεται πως αρχίζει να υπάρχει η τάση να ενσωματώνονται τα συστήματα σταθεροποίησης σαν standard στους δέκτες των τηλεκατευθύνσεων. Πιστεύω ότι σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, ίσως σε ένα ή δυο χρόνια το πολύ, οι περισσότεροι δέκτες -πέραν των φτηνών, "εισαγωγικών" μοντέλλων κάθε εταιρείας- θα έχουν σαν standard, ενσωματωμένο το σύστημα σταθεροποίησης πτήσης, που ο χρήστης θα ενεργοποιεί κατά βούληση και θα μπορεί να ρυθμίζει τις παραμέτρους του.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, ενδιαφέρον παρουσιάζει το σύστημα της εταιρείας WISE, το "Wise Flight Stabilization", το οποίο προς το παρόν διατίθεται για ένα μόνο αεροπλάνο, το ηλεκτρικό "Sensei FS" της FLYZONE.



Το ηλεκτρικό "Sensei FS" που έχει ενσωματωμένο το σύστημα σταθεροποίησης πτήσεως της WISE

Το σύστημα διαθέτει 3 γυροσκόπια και 3 επιταχυνσιόμετρα (accelerometers) με τα οποία εξασφαλίζει σταθερή πτήση έναντι εξωτερικών διαταραχών. π.χ. ριπών ανέμου, αλλά και επιστροφή σε οριζόντια, ευθεία και ομαλή πτήση, μόλις ο χειριστής αφήσει ελεύθερα τα stick του πομπού της τηλεκατεύθυνσης !

Σε περίπτωση λοιπόν πανικού, μετά από απώλεια ελέγχου του μοντέλλου σαν αποτέλεσμα π.χ. ενός ριψοκίνδυνου ακροβατικού, το μόνο που έχει να κάνει ο πιλότος είναι απλώς ... να αφήσει, να μην αγγίζει καθόλου, τα stick του πομπού και το μοντέλλο θα επανέλθει μόνο του !

Υπάρχουν 3 ρυθμίσεις: για αρχάριους, για μέσους και για προχωρημένους πιλότους (στην τελευταία περίπτωση το σύστημα τίθεται off), ενώ είναι συμβατό με διάφορους πομπούς Τ/Κ, όπως FUTABA, JR, TACTIC κλπ.

Ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει η νέα, πρωτοποριακή σειρά δεκτών της SPECTRUM, η "AS3X", η οποία θα κυκλοφορήσει στην αγορά της Αμερικής τον προσεχή Μάϊο (2015).

Όπως μας εξηγεί η εταιρεία, οι δέκτες της σειράς AS3X διαθέτουν 3 αισθητήρες (δεν διευκρινίζει τι είδους αισθητήρες είναι, αλλά από την περιγραφή της λειτουργίας πρόκειται μάλλον για γυροσκόπια) οι οποίοι εξασφαλίζουν σταθερή πτήση είτε σε προχωρημένα 3-D μοντέλλα που εκτελούν δύσκολα ακροβατικά, είτε σε απλά Park Flyers που δέχονται ξαφνικές ριπές ανέμου.

Η σειρά των δεκτών περιλαμβάνει από τον πιο μικρό 6-κάναλο AR6336-AS3X Nanolite Receiver που προορίζεται για indoors και Park Flyers και κοστίζει 70$, μέχρι τον 9-κάναλο AR9350-AS3X που κοστίζει 180$ και είναι κατάλληλος για giant-scale μοντέλλα.



Το μικρότερο μοντέλλο της σειράς AS3X, ο 6-καναλος δέκτης AR6336



...και το μεγαλύτερο, ο 9-κάναλος  AR9350

Ανάμεσα από τα δυο αυτά μοντέλλα υπάρχουν όπως είναι φυσικό και άλλοι δέκτες για να καλύψουν κάθε αερομοντελιστική ανάγκη.

Επισκεφθείτε το SITE της εταιρείας για περισσότερες πληροφορίες, στον ακόλουθο σύνδεσμο:


Θεωρώ σίγουρο ότι μετά από αυτή την "έκπληξη" που επεφύλαξε η SPECTRUM στους ανταγωνιστές της, θα ακολουθήσουν σύντομα και οι υπόλοιπες εταιρείες, με ανάλογα προϊόντα.

Οι καινούργιοι δέκτες της  σειράς  AS3X θα κυκλοφορήσουν στην Αμερικανική αγορά μέσα στον Απρίλιο.



Γιώργος Καρασούλας